«welcome» -------- «saeed soltani»

عــــلــمی, ورزشـــی,تفریــحـی ............. نظر یادتون نره

«welcome» -------- «saeed soltani»

عــــلــمی, ورزشـــی,تفریــحـی ............. نظر یادتون نره

بایگانی
نویسندگان

فعالیت خارج از کلاس درس هشتم

1- به سوره مائده ، آیه 42 مراجعه کنید. ترجمه آن را بنویسید . توضیح دهید این آیه چه ارتباطی با مطلب درس دارد؟

سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جاؤُکَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ یَضُرُّوکَ شَیْئاً وَ إِنْ حَکَمْتَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ ( مائده آیه 42)

 

مراد از (سحت) در آیه شریفه همان رشوه است و از ایراد این وصف در این مقام معلوم می شود که علماى یهود که آن عده را به نزد پیامبر اسلام فرستادند در داستانى که پیش آمده بوده براى اینکه به حکم واقعى خدا حکم نکنند رشوه گرفته بودند و حکمى غیر حکم خدا کرده بودند چون اگر حکم خدا را اجرا می کردند یک طرف از دو طرف نزاع متضرر می شد و همین طرف با دادن رشوه ضرر را از خود دور ساخته بودند. از همین جا روشن می شود که دو جمله «سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ» دو صفت است که براى مجموع افراد مربوط به این داستان ذکر شده و اما از نظر توزیع جمله اول صفت براى یهودیانى است که نزد رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) آمدند و جمله دوم صفت آن علمایى است که رشوه گرفتند تا زنا کار سنگسار نشود البته هم جمله اول و هم جمله دوم شامل کسان دیگرى هم که وضع آنان را دارند می شود و حاصل معناى آیه این است که یهودیان دو طائفه اند یک طائفه علماى ایشانند که رشوه خوارند و طائفه دیگر مقلدین ایشانند که اکاذیب آن علما را گوش می دهند و می پذیرند.

 

ارتباط این آیه به دلیل بحث درباره ی قضاوت و قانون گذاری است.

 

 

 

2- پیش گیری از وقوع جرم از مجازات مجرم مهم تر است.

 

برای پیشگیری از وقع جرم در جامعه چه اقداماتی می توان انجام گیرد؟

 

آموزش افراد جامعه در مورد پیشگیری از جرم و مشارکت دادن شهروندان در این امر می تواند جرایم را در جامعه کاهش دهد و موجب افزایش کیفیت زندگی افراد شود.سطح تحصیلات نیز نقش مهمی در ارتکاب جرم ایفا می کند. معمولا افراد با سطح تحصیلات پایین، مشاغلی با درآمد کمتر دارند که شاید آنها را به ارتکاب جرم تشویق کند. پس تلاش های نهادهای مسوول در آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه، دقیقا در راستای کاهش و پیشگیری از جرم است.

 

همچنین باید سعی شود تا حد امکان شرایط زندگی ای برای شهروندان ایجاد شود که زمینه ارتکاب جرم را محدود کند. به عنوان مثال فقر یکی از مهم ترین دلایل روی آوردن برخی انسان ها به جرم است. تا آنجا که گفته می شود، فقر مادر همه جرایم است. پس در کنار کار فرهنگی و آموزشی باید به مسائل اقتصادی و معیشتی جامعه نیز توجه جدی شود.

 

با توجه به این نکات، نقش مسوولان و مدیران نهادهای مرتبط در ارتباط با کاهش جرم بسیار ضروری و حیاتی است، اما نباید از یاد ببریم تا وقتی تک تک افراد جامعه و بویژه پدران و مادران در خانواده به این مهم توجه جدی نشان ندهند، نمی توانیم جامعه ای ایمن و آسوده برای خود و فرزندانمان بسازیم.

 

3- مراجعه به یکی از مؤسسات مربوط به قوه قضاییه وجود دارد، که در منطقه ی زندگی شما.

 

الف. مراجعان این مؤسسه ( دادگاه ، دادگستری و .. ) چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

 

تدوین صحیح دادخواست موجب جریان درست دادرسی و نقص در آن سبب کندی کار محاکم می شود.از سوی دیگر ناآشنایی با روندهای قضائی و کیفیت استفاده از خدمات کارشناسان و مشاوران حقوقی از مهمترین عوامل اطاله دادرسی است،و واحدهای ارشاد و معاضدت قضائی برای رفع همین معضلات تشکیل شده اند و هدفشان توانمندسازی مراجعان به دادگستری و جلب رضایت ایشان است.

 

ب. این مؤسسه با کدام سازمان ها و مؤسسات دیگر ارتباط دارد؟

 

با دیوان عالی و قوه ی قضاییه ارتباط دارد.

 

فعالیت خارج از کلاس درس نهم

 

1- با مراجعه به مطبوعات ، یکی از سخنرانی های اخیر رهبر معظم انقلاب را انتخاب کنید.سپس دستورها و راهنمایی های ایشان را برای اداره کشور از آن استخراج و فهرست کنید؟

 

با وجود این‌همه دشمنى، این‌همه تبلیغات، این‌همه تهاجمهاى خصمانه و بدخواهانه، ملت ایران در طول این سال، با همه‌ى وجود توانست حضور خود را در صحنه، نشاط خود را، آمادگى خود را در عرصه‌هاى گوناگون علمى و اجتماعى و سیاسى و اقتصادى نشان بدهد و اثبات کند. ما امسال سال دیگرى را در پیش داریم که به امید خدا و با توکل بر پروردگار، باز ملت ایران با فعالیت خود، با تلاش خود، با هوشمندى خود در این سال خواهد توانست پیشرفتهاى زیادى را براى خود به ارمغان بیاورد. بنابراین همه‌ى مسئولین کشور، همه‌ى دست‌اندرکاران عرصه‌ى اقتصادى و همه‌ى مردم عزیزمان را دعوت میکنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلى قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى» است. ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانى حمایت کنیم؛ از سرمایه‌ى سرمایه‌دار ایرانى حمایت کنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملى امکان‌پذیر خواهد شد. سهم دولت در این کار، پشتیبانى از تولیدات داخلىِ صنعتى و کشاورزى است. سهم سرمایه‌داران و کارگران، تقویت چرخه‌ى تولید و اتقان در کار تولید است. و سهم مردم - که به نظر من از همه‌ى اینها مهمتر است - مصرف تولیدات داخلى است. ما باید عادت کنیم، براى خودمان فرهنگ کنیم، براى خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالائى که مشابه داخلى آن وجود دارد و تولید داخلى متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلى مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجى بجد پرهیز کنیم؛ در همه‌ى زمینه‌ها: زمینه‌هاى مصارف روزمرّه و زمینه‌هاى عمده‌تر و مهمتر. بنابراین ما امیدوار هستیم که با این گرایش، با این جهتگیرى و رویکرد، ملت ایران در سال 91 هم بتواند بر توطئه‌ى دشمنان، بر کید و مکر بدخواهان در زمینه‌ى اقتصادى فائق بیاید.

 

2- آیه ای که در ابتدای فصل دوم به آن اشاره شده است چه ارتباطی با مطالب این فصل دارد؟ استدلال کنید؟

 

إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا (نساء آیه ٥٨)

 

همانا خدا به شما فرمان می دهد که سپرده ها را به صاحبانش پس دهید و چون میان مردم حکم کردید به عدالت حکم کنید

 

درباره ضرورت بودن رهبر در حکومت اسلامی و نقش رهبر

 

توضیح آیه 58 : در این آیه به دو مسئله مهم اشاره شده است :

 

1-  حفظ و نگهداری امانت و اداء درست و صحیح آن

 

2- رعایت عدالت و قضاوت بین مردم.  

 

امانتداری و عدالت در قضاوت دواصل مهم و دو قانون معتبر دین مبین اسلام اند. اسلام در صدر اول با این دو قانون پیروز شد زیرا همه افراد خود را در مقابل دین ، شریعت و دستورات الهی مسئول ، امین وامانت دار می دانستند و آن را به نحو احسن اداء می کردند و در حکم و قضاوت به عدل رفتار می کردند و اجرای این دو اصل سبب توفیق مسلمانان گردید.

 

با توجه به تفسیر آیت الله مشکینی و آیت الله مکارم شیرازی

 

همانا خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش برگردانید ( واجبات را به خدا و حقوق مردم را به مردم ) ، و چون میان مردم داوری نمایید ( در مورد نزاع یا درباره اشخاص و حوادث ) عادلانه داوری کنید. حقّا که خداوند شما را به نیکو اندرزی موعظه می کند ، همانا خداوند همواره شنوا و بیناست.

 

فعالیت خارج از کلاس  درس دهم

 

الف.گزارش کوتاهی درباره مذاکرات نماینگان مجلس شورای اسلامی ( از طریق رادیو یا مطبوعات).

 

- نمونه ای از مسائل و مشکلات که مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

 

" کم توجهی هیئت وزیران به مصوبات مجلس"

 

- نمایندگان مجلس برای حل این مشکل چه قوانینی را به تصویب رسانده اند؟

 

به موجب این مصوبه ، یک تبصره به طرح زیر به عنوان تبصره ی 8 به قانون نحوه ی اجرای اصول 85 و138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ابطه با مسئولیت ها ی رئیس مجلس شورای اسلامی مصوب سال 68 و اصلاحات بعدی آن الحاق و قانون استفساریه ی ماده ی 25 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 12/1380 لغو می گردد . بر همین اساس در مواردی که رئیس مجلس براساس اصول 85و138قانون اساسی هر گونه ایین نامه،تصویب نامه ،دستور العمل ها وهریک از تصمیمات هیئت وزیران گاه مغایر اصول مصوب مجلس بداند،نظر رئیس برای دولت لازم الاجرا ولازم التباع است ودیوان عدالت نسبت به این گونه موارد صلاحیت رسیدگی ندارد.

 

ب. درباره مجلس دانش آموزی تحقیق کنید و به سوال های زیر پاسخ دهید.

 

- این مجلس چه اهدافی را دنبال می کند؟

 

اهداف

 

ماده 1- اهداف تشکیل مجلس دانش آموزی باتوجه به مصوبه فوق الذکر به شرح زیر است:

 

1.ترویج فرهنگ مشارکت جویی،تعاون وهمکاری ،مسئولیت پذیری وزمینه سازی برای مشارکت فکری و عملی دانش آموزان در عرصه های مختلف آموزش و پرورش

 

2. ترویج فرهنگ گفتگو ومشورت بین دانش آموزان.

 

3. بهره گیری از نظرات دانش آموزان در اصلاح قوانین ومقررات وطرح و برنامه های مرتبط با آن ها.

 

4. آشنا کردن دانش آموزان با مقوله های فرهنگی اجتماعی،سیاسی واقتصادی داخلی وخارجی.

 

5. تقویت روحیه خودباوری،خوداتکایی واخلاق اجتماعی.

 

6. تقویت هویت اسلامی وایرانی وتحکیم وترویج ارزشهای انقلاب اسلامی.

 

 

 

- نمایندگان آن چگونه انتخاب می شوند؟

 

مرحله انتخابات استانی مجلس دانش آموزی بر اساس شیوه نامه اجرایی انتخابات به مدت یک هفته در مراکز استان های سراسر کشور آغاز و به پایان خواهد می رسد.

 

فرآیند انتخابات مجلس دانش آموزی که مقدمات آن شوراهای دانش آموزی در سطح مدارس مقاطع متوسطه سراسر کشور است. از بین منتخبان نمایندگی مجلس دانش آموزی تعداد 150 نفر نماینده دختر و پسر که بالاترین رای را کسب کرده اند انتخاب و به مجلس دانش آموزی راه خواهند یافت.

 

نتایج نهایی پس از برگزاری انتخابات به صورت استان به استان مشخص و تا یک هفته بعد از برگزاری انتخابات خواهد بود.

 

پس انتخاب نمایندگان در مرحله استانی، نشست مجلس دانش آموزی در اولین فرصت سال برگزار  و انتخابات هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی انجام خواهد شد.

 

 

 

- انتخاب نمایندگان و انتخاب شوندگان باید دارای چه شرایطی باشند؟

 

التزام به اصل ولایت فقیه، رعایت شئون دانش آموزی، برخورداری از وضعیت علمی مناسب، دارا بودن حداقل معدل تحصیلی 17 در آخرین دوره تحصیلی و التزام به نظم و قانون پذیری برخی از شرایط احراز نمایندگی مجلس دانش آموزی است.

 

 

 

- استانی که در آن زندگی می کنید ، در این مجلس چند نفر نماینده دارد؟ 9 نفر

صدیقه فرخی نژاد

پدرام زنگنه

مهران نیک اندیش

مرتضی مهمدی کرتلایی

وحید مسیحی

علی ادیب

سیده مستانه حسینی بر آفتابی

سحر رازقی

حسین محمدی امین

اسامی نمایندگان استان  خوزستان  در مجلس دانش آموزی

 

 

 

 

 

 

 

 

- این مجلس هر چند وقت یک بار تشکیل جلسه می دهد؟

 

هر دوره که 2 سال به طول می انجامد.

 

ماده 27 مجلس در هر دوره 4 نشست رسمی به فاصله حدود شش ماه از هم خواهد داشت.

 

تبصره  زمان برگزاری هر نشست و تعداد روز ها ، توسط دبیر خانه دو هفته قبل از تشکیل جلسه به نمایندگان اعلام می شود.

 

تبصره  نشست فوق العاده مجلس دانش آموزی در صورت نیاز به درخواست دو سوم نمایندگان مجلس دانش آموزی و یا وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی هیات رئیسه و موافقت دبیر خانه مجلس برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

فعالیت خارج از کلاس درس یازدهم

 

الف. نقش روابط عمومی در مؤسسه مورد نظر چیست؟

 

روابط‌عمومی سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایزان علاوه بر تمهیدات و اقدامات گسترده برای فراهم آوردن زمینه‌های لازم تحقق حصول به مأموریت‌های فوق الذکر ، اهداف مهم : ایجاد همدلی، تقویت و اعتلای تعلقات و تفاهمات و فرهنگ سازمانی و ایجاد محیط الهام بخش در جهت پاسداشت حیثیت مردمی انقلابی متناسب با شأن و ماموریت سازمان صدا و سیما و کارکنان این دانشگاه عمومی در افکار عمومی داخل و خارج از سازمان صدا و سیما را نیز دنبال می‌کند.                                                                    

روابط‌عمومی سازمان صدا و سیما با برخورداری از ساختار ، تشکیلات و شرح وظایفی جامع که به عنوان الگویی برای سایر روابط‌عمومی ها کاربری یافته است از پنج حوزه مدیریتی «ارتباطات» «ارتباطات با مجامع و سازمان‌ها» « اطلاع رسانی و انتشارات» «امور فرهنگی ، تبلیغات و موزه» «هماهنگی واحدهای روابط‌عمومی» (در معاونت‌ها ،‌ شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و مراکز استانها)  تشکیل و فعال شده است . از جمله وظایف مهم روابط‌عمومی صدا و سیما که در بیش از 60 عنوان اصلی تعریف شده است .

 

 

 

ب. افرادی که به این مؤسسه مراجعه می کنند، چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

 

کلیه مطالب جراید و نظرهای مخاطبان که از طریق نامه و تلفن ، نظرهای اینترنتی و پیام کوتاه درباره صدا وسیما عنوان می‌شود ، درتک‌برگ‌ها و بولتن‌های روزانه در اختیار رئیس سازمان ، قائم مقام ، مسئولان و برنامه‌سازان شبکه‌ها قرار می‌گیرد . بدیهی است مطالب این بولتن‌ها در مسیر بررسی و اطلاع رسانی تحلیلی در فعالیت‌های جاری روابط‌عمومی سازمان هدایت و برگزیده‌ای از این نظریات عند الزوم به طور منظم در اختیار جلسات شوراهای سیاستگذاری و معاونین سازمان قرار می‌گیرد.

 

پ. این مؤسسه با کدام سازمان ها و مؤسسات دیگر ارتباط دارد؟

 

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

برابر (ماده 175) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصوب سال 1358، سازمان صدا سیما زیر نظر قوای سه گانه بصورت یک شورای سرپرستی اداره می شد، اما در سال 1368 و بر پایه بازنگری قانون اساسی، نصب و عزل رئیس سازمان یاد شده با مقام رهبری است و شورایی مرکب از نمایندگان رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی (هر کدام دو نفر) نظارت بر این سازمان را خواهند داشت.

 

 

 

فعالیت خارج از کلاس درس دوازدهم

 

1- یکی از آیه های قرآن مجید در خصوص تفاوت انسانها

 

خداوند فرموده است: «ما لکُم لاتَرجُونَ لِلَّهِ وقاراً وَ قَد خَلَقَکُم أَطواراً »( نوح آیه 13 - 14.)ترجمه: چرا شما (اى مردم) براى خداوند وقر (و عظمت) را در نظر ندارید و حال آن که شما را گوناگون آفرید». حضرت على(ع) به تفاوت استعدادها و تمایلات افراد بشر اشاره کرده و فرموده است:« لا یزالُ الناسُ بخَیرٍ ما تَفاوتُوا فإذا استَوَو أُهلکُوا »ترجمه:«خیرِ بَشَر در اختلاف ساختمان و استعداد است و هلاکتش در یکنواخت بودن و همسانى ویژگى هاى فطرى و طبیعى است».

 

 

 

2- برای ایجاد وحدت در جامعه ، کدام یک از راه های زیر مناسب می دانید؟

 

انسان موجودی اجتماعی است و بنابر طبیعت خویش باید در اجتماع و در ارتباط با افراد دیگر زندگی کند. در یک جامعه اسلامی نیز مومنان درارتباط با افراد دیگر و مخصوصاً مومنان هستند و بخش عظیمی از زندگی خود را در تعامل با دیگران سپری می ­کنند. از آنجا که دین اسلام دینی کامل و همه جانبه است و به همه ابعاد زندگی انسان­ها پرداخته است؛ اصولی که فرد مومن باید در ارتباط با دیگر مومنان به کار گیرد، از قرآن مجید استخراج و به بحث و بررسی آن به عنوان راهکاری کاربردی برای اشاعه منطق گفتگو و وحدت امت اسلامی بپردازد؛ چرا که قرآن مجید به عنوان حبل المتین امت اسلامی، می تواند بهترین راهکارها را برای تقریب و وحدت جامعه اسلامی ارائه دهد و با توجه به این که قرآن به عنوان یکی از مهمترین نقاط مشترک مسلمانان است و همگان درعمل به دستورات متعالی آن اتفاق نظر دارند؛ با سرلوحه قرار دادن راهکارهای قرآنی می توانیم شاهد پیشرفتهای چشمگیری در رسیدن به وحدت اسلامی باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

3- آیه که در ابتدای فصل سوم به آن اشاره شده است چه ارتباطی با مطالب این فصل دارد؟استدلال کنید؟

 

آیه 10 سوره آل عمران درباره ی وحدت مردم و حکوت است.

 

 

 

وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

(آل عمران آیه 104 )

 

 

تفسیر المیزان - خلاصه

(ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکرواولئک هم المفلحون ):(و باید از میان شما طایفه ای باشند که مردم را به سوی خیر دعوت نموده ، امر به معروف و نهی از منکر کنند و این طایفه همانارستگارانند)،(من )تبعیضیه است ، عمل مانند علم و دائر و مدار آنست ،هرزمان که علم قوی باشد،عمل قوت می گیردو بالعکس باضعف آن ضعیف می گردد، و هرزمان علم صالح باشد ،عمل هم صالح می شود و اگر علم فاسد باشد عمل هم فاسد می گردد و علم بسوی عمل دعوت می کند،پس مجتمع صالح مردم را به حفظ معرفت و فرهنگ دعوت می کند و شخص متخلف از خیر را رد می نماید،لذا در جامعه اسلامی که متمسک به حبل الله هستند،معروف درآن جامعه ، عمل خیر است و منکر در آن عمل شراست ، یعنی خیر در جامعه اسلامی شناخته شده و معروف است و شر در آن جامعه منکر و نامألوف می باشد و کسانی که قیام به این امر واجب یعنی امر به معروف و نهی از منکر می کنند رستگارانند، چون قیام به یک واجب کفایی کرده اند تا جامعه خود را حفظ نمایند و طریقه پروردگارشان رامحافظت نمایند.

 

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۰۲
سعید سلطانی

نظرات  (۷)

سلا...سعید مسخره مون کردی(به زودی  به زودی  به زودی)بزن شون پ!!!وبلاگ من رو هم بزار تو لینک هات
پاسخ:

حالا عصبانی نشو.....  



جواب فعالیت های خارج از کلاسدرس های 1 تا 7 هم بگذارید
۰۲ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۴۶ اصغر رضایی گماری
 سلام اقا خوبی؟
قرار که یه مجله برای تمام دانش آموزا و معلم ها چاپ کنم!!!!
در صورتی که دوست داره و میتونی کمک کنی بگو اسمت رو بگذارم در هیئت تحریریه مجله...
اتاق مجله در کانون مفتح است...
بابا برو ببینم فعالیت های
سلام خوب بودولی درس های 1تا7هم بذارید.ممنون

لطفا 1-7 را هم بگذارید

 

سلاااااااااااااااااااااااااااااام سعید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی